Om als bedrijf online op te vallen is het van belang actief bezig te zijn met zoekmachine optimalisatie. Of je nu dienstverlener bent of producten verkoopt via een webshop, wanneer je online gevonden wil worden is het goed om eens te kijken naar zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO is het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Er is een veelheid aan zaken waar je aandacht aan moet besteden, onderstaand 5 punten waar je op kunt letten.
1: Meer bekendheid op het internet
Meer bekendheid op internet betekent dat je website goed gevonden moet worden in Google. Wordt je website beter gevonden in de zoekmachines dan zul je meer bezoekers krijgen. Om dit te bereiken zul je hier continue aandacht aan moeten besteden. Het opbouwen van een goede SEO-website is een proces van minimaal 6 maanden en in de meeste gevallen wel een jaar. Dit hangt af van hoe concurrerend jouw online markt is.
2: Het langetermijneffect
Het voordeel van SEO is dat je geen geld betaald wanneer je gaat optimaliseren. Dit is natuurlijk alleen zo wanneer je dit zelf doet. Als je het uitbesteed aan bijvoorbeeld een bedrijf dat is gespecialiseerd betaal je er wel voor. Een ander voordeel is dat een optimalisatie voor een zoekmachine voor een langere periode effect heeft. Daarom is SEO ook een langer termijn investering.
Je kunt ook kiezen voor zoekmachine adverteren, dan wordt een advertentie voor een bepaalde tijd helemaal bovenaan in de zoek resultaten getoond. Dit levert ineens wel veel zichtbaarheid op en dat kan een heel groot voordeel zijn. De combinatie SEO en zoekmachine adverteren (SEA) gaan daarom goed samen en kunnen elkaar goed aanvullen. De informatie en resultaten over deze resultaten kun je ook weer gebruiken voor je verdere SEO-optimalisatie.
3: SEO-bezoekers en goed onderzoek
Om de juiste SEO-strategie te kiezen is het van belang vooraf onderzoek te doen. Waar zoekt jouw doelgroep op en hoe vaak wordt er door jouw doelgroep op welk zoekwoord gezocht. Dit is belangrijk zodat je op basis hiervan je teksten af kunt stemmen op je doelgroep en het zoekgedrag.
4: Geld besparen
Met de juiste aanpak voor SEO zorg je ervoor dat jouw website hoog in Google komt te staan. Hiervoor hoef je dus niet persé advertenties in te zetten. Dit doe je dus wel bij Google Ads. Met Google Ads betaal je per klik en heb je snel resultaat. Stop je echter met je advertenties dan zul je ook direct een groot deel van je bereik kwijt zijn. SEO vergt meer tijd en aandacht, echter heb je eenmaal je beoogde resultaten bereikt dan zal je met relatief weinig aandacht deze posities kunnen behouden.
5: Vertrouwen
Gebruikers van zoekmachines vertrouwen op Google, wanneer jouw website hoger in Google staat hebben mensen meer vertrouwen in de betrouwbaarheid van jouw website. Dit is vooral belangrijk als je een webshop hebt. Vertrouwen is online een belangrijk onderdeel. Ook klant of productreviews kunnen hiertoe bijdragen. Dit werkt zowel voor de bezoekers van je website of webshop, maar ook Google gebruikt dit samen met goede content (informatie) om te bepalen hoe hoog een website in de resultaten getoond wordt.